Jaki kapitał na otwarcie sklepu spożywczego?

Marzec 4 2015 02:48PM

Własny sklep spożywczy to ogromne wyzwanie. Przede wszystkim potencjalny właściciel powinien posiadać duże oszczędności, dobry pomysł na biznes oraz zastosować odpowiednią strategię. O czym powinien pamiętać młody i niedoświadczony przedsiębiorca?

spozywka

Obecnie w Polsce z powodzeniem funkcjonuje ponad 100 000 sklepów spożywczych. Okazuje się jednak, że nadal warto inwestować w ten biznes, ponieważ może okazać się bardzo dochodowy. Przedsięwzięcie polecane jest głównie osobom, które dysponują dużym lokalem użytkowym w świetnej lokalizacji (ścisłe centrum miasta, duże osiedle, sklep przy ruchliwej ulicy). Dodatkowym plusem jest fakt, że społeczeństwo wspiera małych przedsiębiorców i woli częstsze zakupy, ale w mniejszych punktach handlowych. Rezygnują z dyskontów i wspierają lokalny rynek.

Założenie i prowadzenie sklepu spożywczego wymaga dużych nakładów finansowych. Jeśli będzie to samodzielna działalność gospodarcza koszty sięgają od 50 000 zł to nawet 1 000 000 zł. Wszystko zależy od indywidualnych założeń i planów rozwojowych. Aby zatrzymać się w dolnej sumie trzeba poczynić pewne oszczędności i zrezygnować z niektórych udogodnień. Wystarczyć musi wynajęcie powierzchni do 100 m2, wyposażenie w używane urządzenia, zakup towarów oraz mniejsze prace remontowe i bieżące wydatki.

Wraz ze wzrostem powierzchni i większym wyborem asortymentu koszty zdecydowanie rosną. Zorganizowanie niezależnego stanowiska kasowego to duży wydatek (nawet kilkanaście tysięcy złotych), oprócz tego urządzenia biurowe i niezbędne w handlu maszyny (wagi towarowe, wózki widłowe).

Kwestia marży pozostaje sprawą indywidualną i jest ustalana przez każdego właściciela. Jednak w mniejszych sklepach nie powinna przekraczać 20-30%. Oczywiście w dużych sieciach handlowych marże są niższe z oczywistych względów. Warto jednak dobrze się zastanowić i dopasować narzut zgodnie z lokalizacją, zamożnością mieszkańców pobliskich domów, sugerować się warunkami lokalowymi oraz stawkami najbliższej konkurencji. Jeśli ceny będą zbyt wysokie nie ma co liczyć na duży ruch i pokaźne utargi.

Jeśli sklep będzie działał ponad 8 godzin dziennie warto pomyśleć o zatrudnieniu wykwalifikowanego personelu. Oczywiście są to dodatkowe koszty, jednak automatycznie rosną szansę na pozyskanie nowych klientów oraz zwiększone zainteresowanie zakupami (np. przed godziną 8 rano oraz po 17). Pensja dla podwładnego to z pewnością kwestia poddawana negocjacjom i ustalana wedle uznania.

Warto zdawać sobie sprawę, że przygotowanie lokalu, dopełnienie wszystkich formalności oraz załatwienie spraw urzędowych to naprawdę ciężka praca. Dlatego wielu właścicieli wybiera współpracę na zasadach franczyzy, aby obniżyć koszty i zyskać popularność już na początku. Zazwyczaj są to duże sieci, znane i lubiane marki, które gwarantują przychody na przyzwoitym poziomie. Nie można zapominać o prowizjach i różnorodnych warunkach.

Podsumowując, aby posiadać sklep spożywczy należy poczynić kilka ważnych kroków. Przede wszystkim zakupić lub wynająć lokal, wyremontować go i urządzić według własnych potrzeb, zakupić wyposażenie, niezbędne sprzęty i urządzenia. Oprócz tego dokładnie sprawdzić wszystkie instalacje (wodne, kanalizacyjne, elektryczne) i uzupełnić ewentualne braki. Oczywiście niezbędne jest poinformowanie Straży Pożarnej i Inspekcji pracy o istnieniu sklepu, złożenie wniosku do Inspekcji Sanitarnej oraz prośby o wydanie pozwolenia na sprzedaż alkoholu (jeśli to konieczne). Nie można zapomnieć o zawarciu umowy z dostawcami prądu, gazu, wody, internetu oraz firmą zajmującą się segregacją odpadów. Warto również poprosić kominiarza o pomoc (opinia kominiarska), zarejestrować wszystkie działające kasy oraz zakupić samochód dostawczy (czasami trzeba samodzielnie jechać do hurtowni). Dopiero na końcu, po uzyskaniu wszystkich zgód, można zakupić towar i uruchomić działalność.

Skomentuj Post

Dodaj własny komentarz

  • Najnowsze

    Zobacz najnowsze i najważniejsze artykuły:

  • Branża PR w Polsce szybko się rozwija

    Polski rynek PR rośnie w tempie ok. 9 proc. rocznie. To trzykrotnie szybciej niż...

  • Polacy wśród internautów najczęściej blokujących reklamy

    Na całym świecie ponad 200 mln internautów blokuje reklamy w przeglądarkach....

  • Ponad 7,5 mln polskich internautów blokuje reklamy

    Liczba polskich internatów blokujących reklamy szybko rośnie i przekracza już...

  • Dzieci spędzają średnio około 18 godzin tygodniowo w internecie

    Ponad połowa dzieci w wieku 10–15 lat ma urządzenia mobilne z dostępem do...

  • Większość internautów akceptuje mniej agresywne reklamy w sieci

    Reklama w internecie jest akceptowana przez większość odbiorców, o ile nie utrudnia...

  • Agencje PR nie są obecne w spółkach Skarbu Państwa

    Automatyzacja treści i schyłek mediów opiniotwórczych to jedne z ważniejszych...

  • Polecane przez The Business Times:
  • Polecane przez The Business Times:

Pomysł Na Biznes

Jeśli chcesz, żeby biznes nie krył przed Tobą tajemnic warto na tym forum wymieniać się poglądami.

Biznes Plan

Biznesplany różnych firm, przykładowy biznes plan, gotowy biznes plan.

Inwestowanie

Giełda Papierów Wartościowych, Forex, Fundusze Inwestycyjne, Złoto i Surowce.
Agencja Marketingowa
© Times Press sp. z o.o. 2014 | Version 3.0.01.2014
Registered in Poland Registered office: Piastowska 46 lok.1, Jelcz-Laskowice, 55-220




www.BusinessTimes.pl nie ponosi odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie informacji zamieszczonych w serwisie,
ani za szkody poniesione w wyniku decyzji inwestycyjnych podjętych na podstawie treści, które zawiera www.BusinessTimes.pl.